هاني شاكر يرد على بكاء حمو بيكا "بسببه".. ويوضح (شاهد)
عربي ٢١ -

رد نقيب المهن الموسيقية في مصر، الفنان هاني شاكر على المغني الشعبي حمو بيكا، الذي كان قد خرج في مقابلة في شهر رمضان الماضي يشتكي منه ويبكي على الهواء مباشرة.

 

وأوضح شاكر جهود النقابة التي بذلتها مع حمو بيكا، من أجل تسجيل عضويته، مؤكدا أن "ما قمنا به معه لم يحدث مع أي أحد آخر في تاريخ النقابة".

 

وأكد شاكر أن مغني المهرجانات حمو بيكا استنفد فرصه في الحصول على تصريح بالغناء من نقابة المهن الموسيقية، لأنه تقدم أكثر من مرة ولم ينجح في الاختبارات.

 

اقرأ أيضا: هاني شاكر: حمو بيكا لا يعرف الغناء.. انتقد ذهابه للسعودية

وقال في مقابلة على قناة "etc": "جِبنا له مدرس مخصوص عشان مخارج الألفاظ والتركيز على إنه يغني صح، راح مرة واحدة ومراحش تاني".

 



وأضاف: "كان عليه حكم سنتين نهائي، اللي اتهجّم فيها وقال ححرق النقابة، وقبل التنفيذ، أنا والمجلس تنازلنا عشان ميتحبسش، ولو كنا نفذنا كان زمانه في حتة تانية، مش طلع بالحوار في البرنامج برمضان، ووالدته كلمتني كتير، وبسلم عليها، وكأب تأثرت بطلبها، وتنازلت عن الحكم".

 

اقرأ أيضا: "حمو بيكا" يعتذر لهاني شاكر بعد قراره سجنه: أنا زي ابنك

وقال: "مفيش بيني وبينه حاجة، الفن مش بالعياط، ومش كل اللي بيعيط بيبقى على حق".

 

وتوجه بالحديث لحمو بيكا قائلا: "دخلت الامتحان مرتين، وهذا لم يحدث مع أي حد، لو معاك حق اتقدم، وادخل مرة تالتة، دخل مرتين، الوحيد اللي جبناله من هذا الجيل مدرس في النقابة يعلمه، طب نعمل إيه تاني، ثم إن التاريخ اللي قدمه والأغاني اللي غناها قبل كدة شىء مخزي وكلنا نتبرأ منها، ومن كلامها".

 

وتابع: "جاتلك فرصة مرة واتنين ولم يحالفك الحظ، ده لا يديك الحق إنك تطلع تعيط وتهاجم النقابة، هل أنا كنقيب أطلع أغني وأمتحن بداله ؟".

وختم بالقول: "مش ممكن أنا أو النقابة حنحط حد في دماغنا، ومش كل اللي بيعيط يبقى معاه حق، رغم إنك طلعت بتدعي عليا في رمضان، وأنا بشكرك".



إقرأ المزيد